Potrzebujesz pomocy prawnika, doradcy, mediatora? Jesteś w trudnej życiowej sytuacji, na przykład potrzebujesz pomocy w rozłożeniu długu na raty, w spłacie pożyczek „chwilówek”, masz kłopoty mieszkaniowe, grozi ci eksmisja, masz problemy pracownicze, z egzekucją alimentów, odziedziczyłeś długi, nie wiesz do jakiego urzędu pójść po pomoc, masz inne problemy związane ze sprawami życia codziennego? Skorzystaj z nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego lub mediacji. Darmową pomoc uzyskasz w ponad 1500 punktach nieodpłatnej pomocy prawnej w całym kraju. Sprawdź, jak to zrobić.
Doradca służy nieodpłatną poradą obywatelską. Zaproponuje działania dostosowane do twojej indywidualnej sytuacji. Będzie cię wspierał w rozwiązaniu problemu. Wskaże przysługujące ci prawa i spoczywające na tobie obowiązki, a w razie potrzeby sporządzi wspólnie z tobą plan działania i pomoże w jego realizacji.
Prawnik udzieli nieodpłatnej pomocy prawnej przykładowo w sytuacjach sporu z pracodawcą, spółdzielnią lub sąsiadem, reklamacji w sklepie. Udzieli informacji i przygotuje projekt potrzebnego pisma, w tych sprawach, które nie toczą się przed sądem. A jeżeli sprawa jest już w sądzie, to napisze dla ciebie projekt pisma o zwolnienie z kosztów sądowych, ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
Jeżeli jesteś w sporze i chcesz się porozumieć – skorzystaj z nieodpłatnej mediacji. Mediator przeprowadzi mediację pomiędzy tobą a inną osobą, grupą osób lub instytucją, jak np. bank, wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia itd. A jeśli nie jesteś pewien, czy mediacja znajdzie zastosowanie do twojej sprawy – przyjdź po informacje.
Uwaga: Z usługi nieodpłatnej mediacji wyłączone są mediacje prowadzone ze skierowania sądu oraz sprawy, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Pomoc uzyskasz na terenie całego kraju, w każdym z ok. 1500 punktów. Nie obowiązuje rejonizacja. Wystarczy się zapisać na dyżur, każdy powiat prowadzi telefon do zapisów i informacji. Wiele urzędów udostępnia również rejestrację elektroniczną. Na początku wizyty w punkcie złożysz oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy.
Osoby z trudnościami w poruszaniu lub komunikowaniu się mogą skorzystać z pomocy w dogodnym dla siebie miejscu, również w domu lub w miejscu wyposażonym w odpowiedni sprzęt wspomagający komunikację lub z dostępnym wsparciem tłumacza języka migowego. Mogą one również uzyskać poradę w szczególnych formach, na przykład przez telefon, komunikator internetowy.
Więcej informacji o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim
Każdy, kto znajduje się w sytuacji, w której nie może ponieść kosztów odpłatnej pomocy i złoży takie oświadczenie w punkcie, w którym świadczona jest nieodpłatna pomoc, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie lub nieodpłatna mediacja.
Nieodpłatna pomoc prawna przysługuje także osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą (osoba samozatrudniona) niezatrudniającej innych osób w ciągu ostatniego roku. Nieodpłatna pomoc prawna dla samozatrudnionych przedsiębiorców ma charakter pomocy de minimis.
dowód osobisty (paszport, lub inny dokument stwierdzający tożsamość – w przypadku braku numeru PESEL) - w celu wypełnienia oświadczenia o niemożności ponoszenia kosztów odpłatnej pomocy prawnej;
dokumenty, które dotyczą twojego problemu – jeśli takie masz; możesz też po prostu opowiedzieć prawnikowi, doradcy lub mediatorowi o swoim problemie.
dla samozatrudnionych – wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc prawną oraz otrzymanej w ciągu 2 poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA, NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE, NIEODPŁATNA MEDIACJA
NA TERENIE POWIATU ZAWIERCIAŃSKIEGO W 2024 ROKU
PUNKTY NA TERENIE POWIATU ZAWIERCIAŃSKIEGO:
1. Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej w Zawierciu, ul. Niedziałkowskiego 22,
lokal Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zawierciu
poniedziałek – piątek 15.00 – 19.00
2. Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej we Włodowicach, ul Karkowska 26, Nieodpłatna Mediacja
Urząd Miasta i Gminy Włodowice
poniedziałek – piątek 11.00 – 15.00
Mediator – poniedziałek, piątek
3. Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej w Szczekocinach, ul. Senatorska 2, Nieodpłatna Mediacja
Urząd Miasta i Gminy Szczekociny
poniedziałek, środa, czwartek, piątek 14.00 - 18.00, wtorek 13.00 - 17.00,
Mediator – poniedziałek - piątek
4. Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego w Pilicy, ul. Żarnowiecka 46A, Nieodpłatna Mediacja
Urząd Miasta i Gminy Pilica
poniedziałek – piątek 7.30 – 11.30
spotkanie mediacyjne do ustalenia
5. Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego w Żarnowcu, ul. Rynek 9, Nieodpłatna Mediacja
Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w Żarnowcu
poniedziałek 16.00 - 20.00 wtorek -piątek 12.00 – 16.00
spotkanie mediacyjne do ustalenia
Punkty bez specjalizacji dyżurów.
Nieodpłatne porady są udzielane w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej po umówieniu terminu wizyty. Ustalenie terminu porady możliwe jest pod numerem telefonu: 32 45 07 122 (poniedziałek: 7.00 – 16.00, wtorek - czwartek: 7.00 – 15.00, piątek: 7.00 – 14.00) lub osobiście w Starostwie Powiatowym w Zawierciu, ul. Sienkiewicza 34 42-400 Zawiercie, pok. 312 lub poprzez wysłanie zgłoszenia na adres email: npp@zawiercie.powiat.pl
Istnieje możliwość dokonania samodzielnego zapisu na poradę pod adresem: https://zapisy-np.ms.gov.pl/
Mediacja co do zasady jest świadczona podczas osobistej wizyty w punkcie porad. Osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać z usług nieodpłatnej mediacji poza punktem lub za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
Termin spotkania mediacyjnego ustalany jest telefonicznie: 32 45 07 122.
Istnieje możliwość przekazania opinii o udzielonej poradzie osobiście w punkcie i złożenie jej do specjalnej urny lub pod numerem telefonu: 32 45 07 122, a także na adres email: npp@zawiercie.powiat.pl lub listownie na adres: Starostwo Powiatowe w Zawierciu, Wydział Organizacyjny, ul. Sienkiewicza 34 42-400 Zawiercie (formularz opinii jest dostępny w punkcie porad na stronie internetowej Powiat Zawierciański BIP w zakładce Nieodpłatna Pomoc Prawna).
Nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku, która złoży stosowne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej oraz w przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy.
Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej składa oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej oraz nie zatrudniała innych osób w ciągu ostatniego roku. Dodatkowo w związku z faktem, iż pomoc udzielana osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która w ciągu ostatniego roku nie zatrudniała innych osób stanowi pomoc de minimis udzielaną zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), podmiot ubiegający się o pomoc de minimis przedstawia przed jej udzieleniem:
Kopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy
de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, oraz Informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Powyższe dokumenty należy złożyć do Starostwa Powiatowego w Zawierciu, listownie, osobiście lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (npp@zawiercie.powiat.pl).
Po przedstawieniu wymaganych dokumentów ustalany jest termin porady.
Nieodpłatna Pomoc Prawna obejmuje:
Nieodpłatne Poradnictwo Obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. W zakres poradnictwa obywatelskiego może wchodzić również nieodpłatna mediacja.
Nieodpłatna Mediacja obejmuje:
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
Sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu spraw do mediacji lub postępowania mediacyjnego;
Zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Korzyściami tej formy rozwiązywania sporów są przede wszystkim:
dobrowolność, co do zasady jednoinstancyjność (co wpływa na szybkość postępowania), niskie koszty postępowania, poufność (w postępowaniu polubownym nie uczestniczy publiczność),
nieograniczony zasięg terytorialny – strony mogą dowolnie wybrać miejsce postępowania, wyrok sądu polubownego po nadaniu mu klauzuli wykonalności może być skierowany do egzekucji, sąd polubowny może rozstrzygać także w oparciu o zasady prawa lub zasady słuszności, w przypadku wyboru sądu polubownego, strony nie mogą dochodzić swoich roszczeń w sądzie powszechnym.
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się, co do zasady, w punktach wyznaczonych przez powiaty, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się pomoc prawna lub poradnictwo obywatelskie może być udzielane także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, po wskazaniu okoliczności uzasadniających uprawnienie do uzyskania porady w ww. formie.
W przypadku zorganizowania wizyty poza lokalem punktu osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej odbiera od osoby uprawnionej do skorzystania z porady oświadczenie,
że nie jest ona w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. W przypadku zgłoszenia uzasadnionej potrzeby komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się
na odległość należy złożyć staroście – w formie papierowej lub elektronicznej - wyżej wymienione oświadczenie wraz z wskazaniem okoliczności uzasadniających taką potrzebę oraz informację o dostępnych dla siebie środkach porozumiewania się na odległość. Zgłoszenia przyjmowane są na adres mailowy: npp@zawiercie.powiat.pl, na adres korespondencyjny:
42-400 Zawiercie, ul. Sienkiewicz 34 z dopiskiem” Nieodpłatna Pomoc Prawna”. W sytuacji gdy porada dotyczy spraw prowadzonej działalności gospodarczej, przed wyznaczeniem terminu porady wnioskodawca składa również dokumenty opisane wcześniej w zakresie pomocy de minimis.
Ustalenie terminu porady możliwe jest pod numerem telefonu: 32 45 07 122 (poniedziałek: 7.00 – 16.00, wtorek - czwartek: 7.00 – 15.00, piątek: 7.00 – 14.00) lub osobiście w Starostwie Powiatowym w Zawierciu, ul. Sienkiewicza 34 42-400 Zawiercie, pok. 312 lub poprzez wysłanie zgłoszenia na adres email: npp@zawiercie.powiat.pl
W przypadku stwierdzenia, że przedstawiony przez osobę uprawnioną problem nie może być rozwiązany w całości albo w części poprzez udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej,
w szczególności stwierdzenia, że problem nie ma wyłącznie charakteru prawnego, adwokat lub radca prawny informują osobę uprawnioną o możliwościach uzyskania innej stosowej pomocy w jednostkach nieodpłatnego poradnictwa, wskazanych na liście sporządzanej przez starostę - https://bip.zawiercie.powiat.finn.pl/bipkod/32361761
W ramach systemu nieodpłatnej pomocy na terenie Polski działają punkty, w których odbywają się dyżury specjalistyczne. Aby skorzystać z porady specjalisty z jednej ze wskazanych
na liście dziedzin, można zarejestrować się na wybrany dyżur specjalistyczny - niezależnie od swojego miejsca zamieszkania. Lista wspomnianych dziedzin i punktów jest dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/dyzury-specjalistyczne
W celu umówienia wizyty można skorzystać ze strony do zapisów https://np.ms.gov.pl/zapisy lub odszukać na stronie internetowej właściwego powiatu numer do zapisów telefonicznych albo odpowiedni adres e-mail.
System nieodpłatnej pomocy pozostaje do dyspozycji wszystkich osób przebywających w Polsce, w tym również obcokrajowców. Oferta dostępna jest przede wszystkim dla osób posługujących się językiem polskim, ale można skorzystać z wizyty w punkcie w asyście tłumacza. W szczególny sposób przydatne okazać się powinny punkty specjalizujące się w dziedzinie pomocy cudzoziemcom, w których do dyspozycji są specjaliści posługujący się językami obcymi. Zaleca się, żeby obcokrajowcy, w tym uchodźcy wojenni z Ukrainy zapisywali się na nieodpłatne porady w pierwszej kolejności do punktów i wykonawców znajdujących się na liście.
Lista Dyżurów specjalistycznych, w tym porady dla cudzoziemców: https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/pomoc-dla-cudzoziemcow