Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Środa, 22 stycznia 2025
Imieniny: Anastazy, Wincenty, Wiktor
pochmurno
-1°C

Procedura przeprowadzania kontroli realizacji obowiązków podmiotów posiadających zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Szczekociny

Ocena 0/5

I. Zakres przedmiotowy kontroli.


Zakres przedmiotowy kontroli obejmuje przestrzeganie przez przedsiębiorcę warunków wykonywania działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Szczekociny.

 

II. Podmioty kontrolowane.

Kontroli podlegają przedsiębiorcy posiadający pozwolenie wydane przez Burmistrza Miasta i Gminy Szczekociny na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Szczekociny.

III. Organ uprawniony do kontroli.

Organem uprawnionym do kontroli jest Burmistrz Miasta i Gminy Szczekociny.

IV. Osoby uprawnione do przeprowadzenia kontroli.

Burmistrz Miasta i Gminy Szczekociny jako organ kontrolny zgodnie z art. 379 ustawy Prawo ochrony środowiska upoważnia do przeprowadzenia kontroli podległych pracowników Urzędu Miasta i Gminy Szczekociny. Pracownicy przeprowadzają kontrolę na podstawie imiennych upoważnień udzielonych odrębnie dla każdej kontroli. Każdorazowo, w kontroli bierze udział co najmniej dwóch upoważnionych pracowników Urzędu Miasta i Gminy Szczekociny (wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia).


V. Podstawa prawna prowadzenia kontroli

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo Przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236)
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 339).
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Dz. U. poz. 322).
Uchwała nr 528/LXXIII/2023 Rady Miejskiej w Szczekocinach z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (Dz. Urz. Woj. Śl. Poz. 9030 z dnia 06.12.2023 r.

VI. Cel kontroli

Ustalenie spełnienia przez podmiot, prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Szczekociny warunków tej działalności, w zakresie wydanego zezwolenia na podstawie art. 9 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 339).

VII. Czynności poprzedzające kontrolę.

Przeprowadzenie analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa.
W ramach wykonywania działalności gospodarczej zostaje przeprowadzona analiza prawdopodobieństwa naruszenia prawa obejmująca identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Analiza uwzględnia w szczególności:

- wyniki dotychczasowych kontroli w przedmiotowym zakresie;

- wyniki weryfikacji sprawozdań w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Szczekociny;

- inne dostępne informacje i zgłoszenia dotyczące występujących nieprawidłowości u funkcjonujących w kontrolowanym obszarze podmiotów.

Na podstawie przeprowadzonej analizy prawdopodobieństwa ustala się harmonogram kontroli przedsiębiorców, zawierający wykaz przedsiębiorców wraz z planowanym terminem jej przeprowadzenia - w kolejności wynikającej z analizy. Harmonogram poddawany jest okresowej aktualizacji wynikającej np. z weryfikacji kwartalnych sprawozdań lub bieżących zgłoszeń dotyczących występowania nieprawidłowości. Niezależnie od harmonogramu kontrola może nastąpić także w trybie interwencyjnym w sytuacjach, o których mowa w art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 z późn. zm.).


2. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli.

Organ prowadzący kontrolę zawiadamia w drodze pisemnej Przedsiębiorcę o zamiarze przeprowadzenia kontroli (wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia). Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli zawiera:

− oznaczenie organu,

− datę i miejsce wystawienia,

− oznaczenie przedsiębiorcy,

− wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli,

− imię, nazwisko oraz podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji.


Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Na wniosek Przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.


3. Upoważnienie do kontroli.

Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organu kontroli po okazaniu Przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, chyba że odrębne przepisy przewidują możliwość podjęcia kontroli po okazaniu legitymacji. W przypadku podjęcia kontroli po okazaniu legitymacji, upoważnienie doręcza się Przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej w terminie określonym w przepisach, lecz nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli.


Upoważnienie do kontroli Przedsiębiorcy zawiera w szczególności:

− wskazanie podstawy prawnej;

− oznaczenie organu kontroli;

− datę i miejsce wystawienia;

− imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do przeprowadzenia kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej;

− oznaczenie przedsiębiorcy objętego kontrolą;

− określenie zakresu przedmiotowego kontroli;

− wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;

− imię, nazwisko oraz podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;

− pouczenie o prawach i obowiązkach przedsiębiorcy.


VIII. Kontrola.

Czynności kontrolne prowadzone są w zakresie i czasie określonym w upoważnieniu do kontroli. Organ prowadzący kontrolę wykonuje ją w obecności Przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej, z wyłączeniem przypadków, o jakich mowa w art. 50 ustawy Prawo przedsiębiorców. Kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kontrolowana osoba fizyczna obowiązani są umożliwić przeprowadzanie kontroli.

Kontrolę przeprowadza się w siedzibie Przedsiębiorcy lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez Przedsiębiorcę. Za zgodą Przedsiębiorcy kontrola lub poszczególne czynności kontrolne mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu kontroli, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli. Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne, za zgodą przedsiębiorcy, mogą być przeprowadzone w sposób zdalny za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli lub przemawia za tym charakter prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej.


W przypadku wszczęcia kontroli Przedsiębiorca niezwłocznie okazuje kontrolującemu książkę kontroli. Okazanie książki kontroli prowadzonej w postaci elektronicznej następuje przez zapewnienie dostępu przy użyciu urządzenia pozwalającego na zapoznanie się z jej treścią albo wykonanie wydruków z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczonych przez przedsiębiorcę za zgodność z wpisem w książce kontroli. Przedsiębiorca nie okazuje książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę kontroli w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez inny organ kontroli.


Czynności kontrolne wykonuje się w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania Przedsiębiorcy.


IX. Protokół kontroli.

Z czynności kontrolnych sporządza się protokół kontroli (w dwóch egzemplarzach), którego wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia. Protokół podpisują kontrolujący pracownicy oraz kontrolowany podmiot. Jeden egzemplarz protokołu otrzymuje kontrolowany.

Dokumentacja fotograficzna wykonana podczas kontroli stanowi załącznik do spisanego protokołu. Protokół zawiera ustalenia kontroli, w tym opis stanu faktycznego oraz stwierdzone naruszenia i nieprawidłowości. W przypadku stwierdzenia naruszeń przepisów objętych kontrolą sporządza się zalecenia pokontrolne i przesyła się przedsiębiorcy w celu ich wykonania oraz wyznacza termin na powiadomienie Organu o wykonaniu zaleceń, a także może zostać wystosowane wezwanie do niezwłocznego zaniechania stwierdzonych naruszeń warunków zezwolenia, bądź wszczęte postępowanie w sprawie cofnięcia zezwolenia.


W przypadku odmowy podpisania protokoły przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub osobę upoważnioną, zgodnie z art. 380 ust. 3 Prawo ochrony środowiska, kontrolujący umieszcza o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu może, w terminie 7 dni, przedstawić swoje stanowisko na piśmie (termin 7 dni liczy się od daty zgłoszenia odmowy podpisania protokołu).

Pliki do pobrania:

Zarządzenie Nr 133_2024.pdf
Format: pdf, 2.08 MB
powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Dodaj komentarz

Spodobała Ci się informacja? Zostaw nam swoją opinię
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!
Twoja ocena
Ocena (0/5)

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.